Kennis: Waarom Alternatieve Financiering de Toekomst van Ondernemerschap Vormt
Inleiding
Iedere gloednieuwe ondernemer zal het herkennen, je hebt een goed idee, een sterk businessplan, maar geen toegang tot voldoende financiering om de volgende stap te zetten. Banken zijn vaak lastig om mee te werken, zeker als je nog geen bewezen ervaring hebt om te laten zien dat jij een succesvol bedrijf kan opzetten. En wat moet je dan, moet je ervoor kiezen om dat geweldige idee dan maar te laten gaan? Ik zeg van niet. Vandaag de dag zijn er zat mogelijkheden om geld op te halen buiten traditionele kanalen.
De afgelopen jaren is het financieringslandschap sterk veranderd. Naast de traditionele bankleningen zijn er dus echt talloze alternatieve financieringsvormen gaan ontstaan die ondernemers nieuwe mogelijkheden bieden om hun dromen waar te maken. In deze blog zal ik erop ingaan op hoe een van die vormen in elkaar zit, namelijk crowdfunding. Ik zal laten zien hoeveel bedrijven, bestaand of nog niet, door middel van slimme strategie hier goed gebruik van kunnen maken. Ik zal bespreken wat de risico's en de voordelen zijn en ik zal ook een uitleg geven hoe dit op jouw onderneming toegepast kan worden.
De opkomst van alternatieve financiering
Traditionele banken blijven voor veel bedrijven een eerste aanspreekpunt bij het zoeken naar financiering. Toch wijzen banken geregeld aanvragen af, bijvoorbeeld vanwege een te hoog risico, onvoldoende zekerheden of een gebrek aan onderpand. Hierdoor is er een groeiende behoefte ontstaan aan flexibele, creatieve en laagdrempelige financieringsvormen.
Traditionele banken blijven nogsteeds de plek waar bedrijven als eerste naartoe als ze op zoek zijn naar financiering. Maar banken staan ook bekend om het geregeld afwijzen van financieringsaanvragen, dit doen ze om een groot aantal redenen zoals een te groot risico, onvoldoende zekerheden of het niet kunnen aanbieden van onderpand. Hierdoor is er voor bedrijven een behoefte aan alternatieve financieringsvormen die flexibel, creatief en als belangrijkste laagdrempelig zijn.
Voorbeelden van deze vormen zijn onder andere:
- Crowdfunding
- Microfinanciering
- Business angels
- Private equity
- Leasing
- Factoring
Al deze vormen hebben hun eigen voorwaarden, voordelen en doelgroep. Maar in deze blog ga ik mij focussen op crowdfunding. De reden dat ik kies voor crowdfunding is omdat het een financieringsvorm is die meerdere kanten heeft, denk hierbij aan het feit dat het een marketingtool is, een gemeenschap kan creeren en ook bewijs kan zijn dat er een actieve markt is voor een idee dat nog geen product is.
Theorie: Hoe werkt crowdfunding?
Om te beginnen is het belangrijk in te gaan op wat crowdfunding en wat de verschillende vormen daarvan zijn. Crowdfunding is een financieringsvorm waarbij een grote groep mensen allemaal kleine bedragen investeren in een idee, bedrijf, product of dienst. Vaak wordt dit via een online platform gedaan zoals Kickstarter of Indiegogo, op deze platformen geven deze bedrijven vaak ook al aan wat hun doel is om qua geld op te halen.
Er zijn verschillende vormen van crowdfunding:
- Donatie-gebaseerde crowdfunding
Bij donatie gebaseerde crowdfunding verwacht de investeerder niks terug. Dit zie je het meeste terug in de vorm van goede doelen of maatschappelijke doelen. - Reward-based crowdfunding
Bij een reward-based crowdfunding verwacht een investeer iets terug voor zijn of haar investering. Meestal is dit in de vorm van een eerste versie van een product of een exclusief cadeau voor vroege investeerders om ze een return of investment te bieden maar vaak is het ook een soort sentiment als bedankje.
- Lening-gebaseerde crowdfunding (peer-to-peer
lending)
Dit is een crowdfunding waarin de investeerder geld terugverwacht over zijn of haar investering. Dit wordt bepaald via een rentegetal waar een overeenkomst over is gekomen. - Aandelen-crowdfunding
Investeerders kopen aandelen in het bedrijf, en delen dus in winst of toekomstige verkoopwaarde.
Crowdfunding vind zijn kracht in het combineren van financiering vinden maar tegelijkertijd een marktonderzoek omdat er bij interesse in financiering ook direct een bewijs is dat er interesse is. En als het dan een groot publiek bereikt is er direct al marketing gedaan. Het geeft dus echt een sterk signaal af als veel mensen investeren.
Voorbeeld uit de praktijk: Fairphone
Een succesvol voorbeeld van crowdfunding is het Nederlandse bedrijf Fairphone, Fairphone is een onderneming die eerlijke, moderne smartphones ontwikkelt. Ze hebben 2018 via crowdfunding meer dan 2.5 miljoen euro binnengehaald op het platform Oneplanetcrowd in een tijd van minder dan twee weken.
Maar waarom was dit zo'n groot succes?
- Fairphone had een sterk ethisch verhaal.
- Ze hadden al een gemeenschap ontwikkeld en opgebouwd die hun missie ondersteunde.
- Ze boden een aantrekkelijk aanbod aan waar aandelen bij betrokken waren.
Dit toont dus ook echt aan dat alternatieve financiering niet alleen geld oplevert maar ook echt betrokkenheid, zichtbaarheid en geloofwaardigheid creert onder de doelgroep die een bedrijf wil omdat die mensen er ook geld zullen geven aan de crowdfunding.
Voordelen van crowdfunding
- Toegankelijkheid
Crowdfunding is heel toegankelijk, dit is omdat je in een heel laagdrempelig gebied bevindt. Dit betekent dat je niet onderpand of je boeken hoeft te laten zien zoals bij een bank moet maar je komt met een mooi verhaal al heel ver. - Marktvalidatie
Je kan door middel van crowdfunding direct erachter komen of er interesse is voor je idee of product. Het is namelijk zo dat wanneer er geen interesse is in je product of idee er ook geen financiering binnenkomt waardoor je direct weet dat het idee geen klanten zal trekken.
- Marketing en zichtbaarheid
Crowdfunding is zoals de naam al suggesteerd iets heel publiekelijks. Ook dit kan je een beetje meten. Je weet namelijk dat mensen kleine bedragen inleggen en als jij vervolgens 10 miljoen ophaalt weet je dat er al veel mensen bekend zijn met je product. - Community-building
Je bouwt door middel van crowdfunding direct een community. Dit is zo omdat er direct een groep ontstaan die belang heeft bij het succes vinden van je bedrijf. - Volledige controle
Het voordeel van de meeste vormen van crowdfunding is dat je geen controle over je bedrijf verliest.
Nadelen en risico's
Nu we het hebben gehad over de voordelen van crowdfunding moeten we natuurlijk ook even naar de nadelen kijken. Enkele belangrijke die vaak voorkomen zijn:
- Hoge inspanning vooraf
Een crowdfunding gaat zichzelf niet vullen. Je gaat veel moeite moeten stoppen in het promoten van je idee door middel van goede PR en marketing.
- Alles of niets
Er zijn platforms waarbij je je geld pas krijgt als je je doelbedrag haalt. Dit betekent dus ook dat je met niets kan eindigen wat natuurlijk ook weer een risico is.
- Verwachtingsmanagement
Je moet je beloftes waarmaken. Productievertraging of miscommunicatie kan leiden tot negatieve publiciteit en afhakende supporters wat natuurlijk ook weer leidt tot dewaardering van een bedrijf.
Waarom ik crowdfunding een interessante theorie vind
Ik vind crowdfunding een interessante theorie omdat het iedereen een kans geeft. Je kan in principe van nul naar honderd zolang men maar vertrouwen heeft in jou en je idee wat ik een heel leuk idee vind. Verder vind ik het ook interessant dat je zoveel kan bereiken ermee, het is niet alleen financiering maar ook marketing, marktvalidatie en een community-builder.
.
Toekomstig gebruik en toepassing
Ik heb tot nu toe natuurlijk nog nooit gebruik gemaakt van crowdfunding want ik heb nog nooit een bedrijf willen starten. Maar anders zou ik het zeker wel een kans geven. Ik zou het niet als enige financiering gebruiken echter. Ik zou persoonlijk eerst eigen kapitaal inleggen omdat aandacht te trekken naar mijn idee door middel van een goedkope campagne op specifieke groepen te focussen op bepaalde platformen, denk hierbij aan redditgroepen, facebookgroepen of grote whatsappgroepen. Hier zou ik mijn beperkte kapitaal vooral inleggen om vervolgens genoeg kapitaal te winnen om mijn idee een werkelijkheid te maken.
Samenvatting: de moraal van het verhaal
Alternatieve financieringsvormen bieden ondernemers nieuwe kansen om onafhankelijk kapitaal op te halen. Ze kunnen hun ideeën valideren en een betrokken groep mensen aan hun idee binden mits ze goed zijn in wat ze doen.
Call to Action: Wat is jouw volgende stap?
Ben jij nou aan het twijfelen over het tot werkelijkheid maken van een nieuw idee maar kan je de financiering niet vinden. Vergeet niet verder te kijken dan traditionele banken maar kijk naar je medemens. We hebben in de geschiedenis al vaak gezien dat mensen samen iets moois neer kunnen zetten en laat jou idee daar een voorbeeld van zijn. Neem de sprong.
Kickstarter. (z.d.). How it works. Kickstarter. Geraadpleegd op 13 juni 2025, van https://www.kickstarter.com/help/handbook
Investopedia. (z.d.). What is crowdfunding? Investopedia. Geraadpleegd op 13 juni 2025, van https://www.investopedia.com/terms/c/crowdfunding.asp
Mollick, E. (2013, mei). The truth about crowdfunding. Harvard Business Review. Geraadpleegd op 13 juni 2025, van https://hbr.org/2013/05/the-truth-about-crowdfunding